כתבה וצילמה : רונית זקס

צמחים, פסלים, אנדרטאות, גינון מוקפד ומושקע נראים ברחבי הארץ במעגלי התנועה הצצים בכל עיר בישראל כפטריות אחרי הגשם. הכיכר שבלב המעגל הופכת במקרים רבים לכרטיס ביקור של היישוב.

האמריקאים היו הראשונים שיצרו מעגל תנועה רחב וגדול, עם זכות קדימה דמוקרטית לנכנסים למעגל ולא לנמצאים בו, מה שיצר עומסי תנועה כבדים, שלא לדבר על תאונות, בלבולים ואי-הבנות מצערות. האנגלים שיפרו את הרעיון, נתנו זכות קדימה למי שנמצא נוהג במעגל,
והגיעו לזרימת תנועה משביעת רצון.


בארץ הקודש, רמזורים נחשבו כיוקרתיים, ומעגלי תנועה אומצו רק במקרים בודדים עד סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אז החלו יותר ויותר ערים לבנות מעגלי תנועה, ולאחרונה נדמה שבכל מקום צצות כיכרות כפטריות לאחר הגשם.

למה מעגל תנועה?

הכיכר תורמת לויסות התנועה בצמתי דרכים, החל ממפגש בין שלושה נתיבי נסיעה ועד לכניסות רבות, על בסיס מי שנכנס ראשון למעגל מקבל שירות תחבורתי ראשון...
מעגל התנועה תורם להאטת מהירות הנסיעה, ועם זאת אינו עוצר את התנועה לחלוטין, והם. גם מורידים את נקודות המגע בין כלי רכב להולכי רגל. למרות מהירות הנהיגה האיטית, התגלו המעגלים כיעילים בויסות התנועה יותר מצמתים מרומזרים. במחקר שנעשה בארצות הברית נמצא שמעגלי תנועה בטוחים יותר מהצמתים: מתרחשים בהם 40% פחות התנגשויות כל רכב, הופחתו בכ- 80% מספר הפציעות, ומספר ההרוגים והפצועים קשה פחת ב- 90% . נתונים מעוררי התלהבות במיוחד בארץ אוכלת נוסעיה כישראל.
לא הכול מושלם בתמונה הזו, שכן מהר מאוד התגלתה העובדה שמעגלי תנועה חזקים בעומסים קטנים, ואילו בגדולים הם אינם כה יעילים: ברגע שנתיב אחד פקוק הוא משמש כטריז לכל המעגל. מסיבה זו התבטל מעגל התנועה הגדול בראשון לציון שאיגד את שדרות ההסתדרות עם דרך יצחק רבין.
כמובן שרק נימוס האנגלי יכול להמציא מעגל תנועה בן חמישה נתיבים ומיני מעגלי תנועה בתוכו,
כמו בעיר סווינדון, שמתפקד למשעי בגירסא ארוכה לתיירים ובמקוצרת דרך מעגלי -משנה למקומיים הרגילים בסדר המופתי. המעגל זכה לכינוי The Magic Roundabout על שם תוכנית טלוויזיה
לילדים שבה מעגל תנועה מתפקד כמכונת זמן.
תפיסה מתבקשת ומעניינת לתזמון התנועה....
החוקים במעגל פשוטים: יש לתת זכות קדימה ברורה למי שנמצא כבר בתוכו, למי שמגיע משמאל, לשמור על מהירות נסיעה סבירה ולדעת ולתכנן את היציאה המתאימה.. וגם אם טועים,
אפשר להמשיך בטבעיות לסיבוב ניצחון נוסף...
יש לציין שמעגל תנועה עושה טוב להרגלי הנהיגה מעוטי הסבלנות של הישראלי המצוי, ומחזק את היסוד החיובי הנסתר של אדיבות בסיסית בכביש והכרה בקיומן של מכוניות אחרות בנתיב ומסביב. בהתחלה אומנם היו קשיים בהפנמה של כללי הנימוס הפשוט, אבל דומה שהיום כשמעגלי התנועה הולכים ורבים, משתפרת גם הסתגלות הנהגים אל הכלל הקל, ולשמחת כל הממהרים התנועה זורמת.

מה מוצאים במעגלי התנועה?

ביישובים חדשים או מתחדשים בנייה מודרנית שרוב התשתיות טמונות מתחת לקרקע, מעגל תנועה נקי מהפרעות ומאפשר תכנון נופי חופשי. ברם, בפועל כיכר שצומחת בצומת קיים, מביאה עמה נדוניה: קופסאות תקשורת, עמודי תאורה, ובמקום הראשון ללא ספק, זוכים עמודי המתכת המאסיביים של חברת החשמל, אליהם מחובר מגה טרנספורמטור מעובה עם ווריאציות על הנושא. לעיתים שומרים
על צמחייה שהיתה קיימת עוד בטרם היות הכיכר, אבל לרוב תמצאו אלמנטים זרים שלא קשורים לזמן ולחלל, ובודאי לא לנוף הכיכר.
אילוצים אחרים ניתן למצוא בצורת אנדרטאות לאנשים ידועים יותר או פחות, או ציון לאירוע משמח, עצוב, היסטורי או סתם גל עד המשבח שיתוף פעולה פורה בין שתי ערים תאומות.
גם אם מעגל התנועה חף מכל, תמיד יהיו מול נתיבי הנסיעה המובילים אל מעגל התנועה אותם שלטים נמוכים המציינים את כיוון התנועה במעגל.
נדיר למצוא מעגל תנועה נקי מגופים אנטי אסטטיים, ולרוב יש להתחשב בקיים וללכת בתכנון הנופי עם מה שיש, שאם לא כן הכיס יתרושש.

פרקטיקה:

יש לאפשר סיבוב נוח ורחב, ולכן לקחת בחשבון גם את מימדיהם של כלי תחבורה גדולים כמשאיות,
גם בשכונות מגורים פסטורליות- בהם נדמה שיעברו רק מכוניות פרטיות. הניסיון מוכיח שגם משאית גדולה לעיתים מוצאת את דרכה פנימה ואם לא נאפשר לה גישה נוחה, נחת גלגליה תרמוס את הצמחייה ותקבור את ההשקיה.
ריצוף אמרה ברוחב של כמטר מסביב לכיכר והנחת אבן שפה מוגבהת בחלק הפנימי, מדגישה את גבולות הגינון, ותעזור, במקרה הטוב, לנהג לא ממש מנוסה להימנע מלקחת בסיבוב את שולי המעגל והצמחייה איתו. במקרה הפחות טוב תמנע האמרה את איבוד השליטה על ההגה.

הכתבה המלאה בגיליון דצמבר-ינואר 2008.

להמשך קריאה על מדוע נשכחו עצים של פעם