כאשר מנתחים את הגנים לאורך ההיסטוריה ניתן לראות הקבלה בין גנים של טבע וגנים
"היסטוריים", גנים היסטוריים משמשים כמקור השראה ליצירת אלמנטים בגינה בסגנון טבעי, שביקור בו יהיה מרגש , עד כי הצופה ירצה לחזור אליו עוד ועוד פעמים.

כתב וצילם: יצחק בירן

אלפי הדתות שנוצרו בעולם מתחלקות לכאלו בהם הטבע – השמש, הרוח, העצים, ההרים והסלעים הם הביטוי לאלוהות. הדתות באמריקה הפרה-קולומביאנית ודת השינטו היפאנית הן דוגמאות לכך.
הדתות המאוחרות יותר המכונות "דתות היסטוריות" מבוססות על אירועים היסטוריים שקשורים
לעם מסוים ולנבחרים בעם זה שהופכים להיות מקודשים והם הבסיס העיקרי לאמונה.
הדתות המונותיאיסטיות ובראשן היהדות הן הדוגמאות לכיוון זה.

 ×ž×¢×‘ר מהרחוב ללובי הבנייןגן האוניברסיטה
כאשר מנתחים את הגנים לאורך ההיסטוריה ניתן לראות הקבלה בין גנים של טבע וגנים "היסטוריים",
ביפאן הדגם הוא טבע כבסיס לתכנון, בשילוב עקרונות אסתטיים והשפעה תרבותית דתית וחילונית.
בגן הקיסרי KATSURA בקיוטו יש למשל קטע שמציג את לשון היבשה הצרה בים יפאן
באתר הטבע AMANOHASHIDATE.
הרומאים לעומת זה בחרו במודל תכנוני אחר, שלא מבוסס על הטבע.
הגן שלהם פורמאלי וגיאומטרי ומשקף את המבנה השלטוני המסודר שהצליח לקיים אימפריה גדולה ופורחת משך מאות שנים.
ביקור,בגני טיבולי – הגן הגדול ביותר של משפחת מדיצ'י סמוך לרומא,מגלה גן עתיר אלמנטים הכוללים צמחים קדומים עוגבי מים, ריתמוס של מזרקות וגם אוסף של פסלים ,שמתארים אירועים ומבנים שונים מההיסטוריה של התקופה הרומאית.  אם ההעדפה היא שפת הטבע יש צורך להתבונן היטב בעיצובים בהם הטבע משתמש, ללמוד מהם וליישם אותם בצורה נכונה.
במושג "צורה נכונה" אני מתכוון ליצירת סביבה – גן בסגנון טבעי שביקור בו יהיה מרגש עד כי הצופה ירצה לחזור אליו עוד ועוד פעמים.  בביקור במוזיאון של גאודי בברצלונה מודגש תהליך הלימוד מהטבע של גאודי, שהביא ליצירות מרגשות ובהן פארק גואל.מוצגים טבעיים במוזיאון מובאים כדוגמאות לדגמים בהם גאודי השתמש. אחת מהן היא צורה של מבנה ענפים בשיח, מה שמזכיר פרקטל .
קורס שלם שמסוכם בספרIN NATURE PATERNS שנכתב ע"י P.S.STEVENS מדגיש עד כמה מצומצמת שפת הצורות של הטבע – גלים, ספירלות, גבישים ועוד וכיצד וריאציות של הדגמים הללו הן המקור לכל תופעות הטבע. אחת הצורות הטבעיות ששבו את ליבי היא צורת הגלים.
גלים מסודרים ודומים מאד אחד לשני יוצרים מראה מונוטוני לעיתים משעמם. שינוי יוצר עניין אם הוא נעשה במידה.
וכך העיקרון העיקרי של תכנון - "אחידות ושוני" יכול לבוא לידי ביטוי ע"י מציאת נקודת האיזון בה הגלים משדרים הן אחידות והן שוני תוך יצירת חוויה אסתטית אצל הצופה.
באתרים שונים ניסיתי לשלב תכנון עם גלים הן בארץ והן בחו"ל.הגלים נוצרו ע"י חיפויים או צמחים או במשולב.

להלן שתי דוגמאות שנעשו בשנת 2012:

דוגמא אחת היא בבית משותף

הגן משמש כמעבר מהרחוב ללובי של הבניין.

רוב הגן הוא בצל הבית ורק השוליים חשופים לכמה שעות של שמש ישירה. השוני בעוצמת האור גרם לבחירת צמחים תוך שינוי מהיר, בין צמחי בית כמו קורדילין לצמחי חוץ עמידים ליובש כמו אלואה.
השקיה נעשית פעם בחודש בחורף ופעם בשבועיים בקיץ בעזרת צינור , למשך 5-8 דקות. תיחום הגן נעשה ע"י פיקוס השדרות ופיקוס בנימינה.

דוגמא שנייה היא גן באוניברסיטה העברית בירושלים 
הממוקם במרכז קוסל לספורט. צופים אל הגן דרך חלון זכוכית גדול מחדר עם ג'קוזי. בגן זה יש רצון להבליט הן את הטבע היציב וזה ע"י במבוק BAMBUSA VULGARIS 'WAMIN' והן את שינוי העונות ע"י, 3 צמחי אגס קלריאנה וסופורה יפאנית בכותית. נושא המים מודגש ע"י סקוולה כחולה שיורדת מהטרסות כלפי מטה והשתלשלות ענפי הסופורה.

הסתרת מבנה מכוער נעשית ע"י מטפס עמיד לצל עם פריחה אדומה -סנדוילה.

הגן עדיין לא הגיע למצב "בשל". אפשר לצפות בו רק מתוך מרכז קוסל. אם בגן הבית המשותף הגלים "מוצנחים" כנושא בלי קשר להוויית הגן, הרי שבמרכז קוסל הגלים מתקשרים לנושא המים וניתן לצפות בהם גם מחלון של מרכז הספורט, ומהבריכה הגדולה.
הם היוו תחליף למפל מים שהיה אמור להיות במקום אולם אילוצי תקציב הכריעו לכיוון של גלים כתחליף למים.
אם נחזור לגן היפאני ניתן לציין כי לעיתים מים הם יותר "מימיים" כאשר הביטוי שלהם הוא חצץ מגורף.

להמשך קריאה על החדרת מי גשמים לקרקע הגינה הביתית