סגירתם של מתקני השעשועים ומרחבי הפלסטיק בעקבות מגפת הקורונה הפכה את החורשות למקום מפלט אידיאלי עבור רבים והזכירה לתושבים מהו מרחב ציבורי “חופשי” ומאפשר. מה לימדה אותנו המגיפה על המרחב הציבורי

(תקציר הכתבה*)

כתבה וצילמה: טלי חתוקה* 

לאחר ההכרזה להימנע מלהתקהל בגנים הציבוריים, סגירתם בסרט של מתקני השעשועים, הגיע שעתן היפה של החורשות. אלו שבימי היום יום אינן מהוות מוקד משיכה. הן נתפסות כדלות. עצי אורן, שביל אספלט ומספר פחים, הם המאפיינים המובהקים שלהן. ביום יום, הן עומדות זנוחות מעט. הנטייה של הציבור היא להתקהל סביב מתקני השעשועים הצבעוניים והרעשניים, יחד עם עוד משפחות רבות.

אולם, עתה החורשה הפכה למקום מפלט עבור רבים. ההיעדר האפשרות להגדיר את מרחב הפעולה בחורשה הפך אותה למקום עבור רבים. בודדים נחים לקרוא ספר, זוגות מתיישבים על הקרקע, נחים ומשוחחים, ילדים מאלתרים נדנדת משחק. 

עבור רשויות מקומיות, התחזוקה של החורשה היא בסיסית, זולה. עבור התושבים החורשה היא מקום מצוין לחוש את העונתיות המתחלפת. 

לפני כשלוש שנים פורסם הספר ארץ-גנים, במסגרתו קראנו לפתח את מה שכינינו את “המרחב העגול”. החורשה היא מרחב עגול. הנה תזכורת לקריאה זו. אנא החזירו את החורשות לעיר, נקו את המרחב הציבורי ממתקני השעשועים ותנו לילדים ולאנשים את המקום לנוח ממרחבי הצריכה וליהנות מהטבע.


המרחב העגול

המרחבים הציבוריים סובלים מהמאפיינים הבאים:

א. תכנון יתר. הגנים הציבוריים מוקפדים ועשויים, הומוגניים ומבוקרים, מתעלים את פעולות המשתמש ומציפים אותם ברעש קולי וחזותי.
ב. השטחה. הגנריות של עיצוב השטחים הפתוחים באה לידי ביטוי גם בעיצוב דו-ממדי, גרפי, ובשפה עיצובית אחידה המתעלמת מההקשר והאקלים המקומי.
ג. ראווה. המרחב הציבורי הוא כלי מיתוג שיש להבינו בהקשר כלכלי ופוליטי המשפיע על מגמות של פיתוח מהיר ונראות גבוהה.

מתעשיית הפלסטיק והגומי בגנים ובפארקים הציבוריים? האם זהו ה”טבע” שפרנסי העיר רצו להכניס לעיר בראשיתה? האם תושבי העיר נהנים מסביבות אלו, מקבלים אותן כגזירת כגזירת גורל? והאם ניתן לייצר מרחב שאינו סגור, לא רק פיזית באמצעות גדרות, אלא גם רעיונית, שאינו מגדיר כל פרט אלא מאפשר שינוי ופרשנות אישית?

המרחב העגול דומה יותר למציאות. זהו מרחב אשר מאפשר מנעד של חוויות – אישיות, קבוצתיות ובין קבוצות שונות – במטרה להחזיר למרחבים הציבוריים את מקומם כמייצרים חוויה משותפת והון משותף. 

חשוב לציין כי המרחב העגול מתאפשר בכל תא שטח. אין צורך בפארק רחב ידיים כדי להשיג את המורכבות. מה שעשוי להשתנות הם אמצעי האפיון והאופן שבו נעשה בהם שימוש.

אם כן, המרחב העגול מבוסס על שלושה עקרונות יסוד:
א. משתמש – 
הנוף כזירה של פרשנות אישית. המרחב העגול מתבסס על צמצום הפעולה התכנונית והעיצובית, ומתאפיין בשקט חזותי ומאפשר חוויות של גילוי, סקרנות, טקסיות אישית, שעמום, מבט אחר על המוכר. 

ב. עיצוב – הנוף כמרחב רב–ממדי. עיקרון זה מבוסס על שימוש באמצעי אפיון מגוונים, שילובי חומרים וצמחייה, במטרה להפעיל את החושים. זאת בהתייחס לכמה ממדים היכולים להתקיים יחדיו: (1) מסגור הנוף בכלים שונים ; (2) גילוי והסתרה באמצעות התייחסות תלת-ממדית לנוף; (3) חשיבה על הדינמיקה והשינוי של המרחב הנופי – תנועה בזמן ובמרחב; (4) הפעלת החושים – שמיעה, מישוש (למשל על ידי עבודה במשטחים שונים). במובן זה האדריכל אינו “ממציא מחדש” את הנוף, אלא עורך אותו, מתערב בו באופן שמאפשר לטבע, או לגן בעיר, להתהוות ללא צורך לרסנו ולשלוט בו כל הזמן.

ג. ניהול – הנוף כמרחב של רווחה. עיקרון זה מבוסס על פיתוח נוף עירוני שמעמיד במרכז את רווחת התושבים. יחד עם זאת, שיתוף אין פירושו הטמעה לא מבוקרת של אלמנטים במטרה לרצות את הציבור. 

“כיסים” אלו של שעמום ויצירתיות, דמיון ובחירה, כחלופה לתכנון “פארקים על סטרואידים”, כלשונה של אדריכלית הנוף ברברה אהרונסון, יקדמו את המערכת בכללה. מערכת של ההתרחשויות שאינן קבועות ומוגדרות במרחב ובזמן.
תכנון המרחב העגול, מחייב ניתוח אחר, פנומנולוגי, כזה המתייחס לסוגיות של תרבות, מרחב, זמניות ואקלים. 

לא לנסות למצוא מהר מדי הגדרה לנוף, לגן, לפארק. זה גדול מדי, לכן יש את כל הסיכויים לטעות. ראשית, יש לערוך רשימה של מה שרואים. לערוך מפקד של מה שבטוחים בו. לקבוע הבחנות יסוד, ולזכור, כפי שכתב ז’וזה סאראמאגו, כי מה שיש הכי הרבה על פני האדמה זה נוף. ואין ספק שהנוף קדם לאדם. כך, ולמרות הבקרה, הוויסות וההסדרה, הנוף הוא של כולם. גם היום, בעידן של בקרה וצריכה, הפארקים והגנים הציבוריים הם עדיין מקומות של חופש ובחירה, והם מרחבים שראוי להילחם עליהם ועל צביונם. 

**טלי חתוקה היא מייסדת ועורכת אתר 'אורבנולוגיה'-, שלוחה של המעבדה לעיצוב עירוני בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב.

לקריאת הכתבה המלאה באתר 'אורבנולגיה'

להמשך קריאה על פתרון חדשני לשיפוץ משטחי גרנוליט ישנים